browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Winna blogosfera rok później

Posted by on 7 listopada 2013

Jeżeli rozwój winnej blogosfery mierzyć ilością blogów poświęconych winom, można by wysnuć wniosek, że wchodzimy w stadium pewnej dojrzałości. Smutna to konstatacja, bowiem w tym przypadku ilość zdecydowanie nie przechodzi w jakość, co w ostateczny sposób pogrąża teorię niejakiego Marksa. Natomiast bez wątpienia blogosfera się profesjonalizuje i to drugi smutny wniosek, bowiem profesjonalizacja ta nie dotyczy meritum, czyli wina lecz niemal wyłącznie umiejętności funkcjonowania w necie. W efekcie pojawiło się dwie nowe kategorie blogów, w większości nie nadających się do czytania:

Blogi funkcjonariuszy
To robocza nazwa blogów pisanych na zlecenie pracodawców. Pół biedy kiedy są to blogi dziennikarzy np. Magazynu Wino, choć uważam tę działalność za pozbawioną sensu i sądzę, że zarówno dziennikarze, jak i ich pracodawca więcej by skorzystali gdyby ich blogerska twórczość powstawała poza internetowymi łamami Magazynu. Gorzej kiedy blogi piszą dziennikarze, a właściwie pracownicy importerów. I o ile blog pana Wojciecha Gogolińskiego jakoś się w tej sytuacji broni – dzięki zawartości merytorycznej, to wynurzenia pani rzuconej przez zarząd Makro na odcinek blogowania, po prostu żenują. Prościej, uczciwiej i bardziej litościwie dla czytelnika byłoby po prostu przygotować i rozesłać profesjonalny mailing zamiast pieprzyć o jakimś blogowaniu, zaś nadawanie temu czemuś nazwy Teoria Wina jest dość humorystyczne.

Blogi na zlecenie
Inną kategorią jest grupa nazwana roboczo Blogi na zlecenie (czytaj dyskontów). Blogi na zlecenie to kategoria, do której dziarskim krokiem dołącza grupa blogerów, mająca najwyraźniej problemy z identyfikacją celów swojego blogowania i kolejny karton wina przysłany przez dyskont staje się wybawieniem, bo wreszcie jest o czym pisać. Nie chcę nawet rzucać podejrzenia, że celem jest właśnie chęć otrzymania tego kartonu, niemniej zwracam uwagę, że blogowanie zakłada niezależność. Zaś poddawanie się najprostszej tresurze: my wysyłamy – ty piszesz, jest tej niezależności zaprzeczeniem. Aż chce się zawołać: ludzie – na świecie jest dziesięć tysięcy winnych szczepów, dziesiątki tysięcy winiarzy, setki tysięcy win i miliony winnych problemów, a wy marnujecie swój czas na opisywanie kolejnych dziesięciu win z biedronkowego mailingu. Ale to wasz wybór, w której chcecie być kategorii.

Konkursy na blogi
Cieszę się, że wreszcie Magazyn Wino rozpisał swój konkurs na blog winiarski roku, choć do samych nominacji mam parę zastrzeżeń. Podobne zawody mogłaby urządzić Winicjatywa, co też miałoby sens. Natomiast organizowanie takiego konkursu przez importera – Czas Wina jest po prostu obciachem. Myślę, że nieodległa jest sytuacja, w której swój konkurs na blog roku ogłosi Lidl lub Żabka, że o nieśmiertelnej Biedronce nie wspomnę. Paru faworytów sięgających po laur w takim konkursie już mam.

Moje typy na blog roku
Z zeszłorocznych zwycięzców mojego rankingu (a znaleźć ich można tu: http://jongleur.pl/index.php/page/3) pięciu znalazło się na liście nominacji Magazynu Wino. To: Enofaza, Winniczek, Blisko Tokaju, Białe nad czerwonym i Pisane Winem. Z wyjątkiem tego ostatniego, który w październiku stał się praktycznie tubą Biedronki (55% wpisów dotyczy owada), mogę swoje nominacje podtrzymać. Oczywiście znajdzie się ponownie miejsce dla (nie) Winnych Historii Łukasza Fika i Kontretykiety. Do tego dorzucę Lampkę Wina, Wine Tasting i Raport Win, który zaczynał słabo, ale niezłymi tekstami o winach morawskich dołączył do tych, których dalsze losy warto śledzić.

8 Responses to Winna blogosfera rok później

  1. Blurppp

    A gdzie w tym pewny zwycięstwa głosowania publiczności czyli d3d ?

  2. boryska

    Przeciez w tych konkursach nominowani sa Ci, ktorzy zglosza swoja kandydature:)

  3. jongleur

    @Blurppp
    Do Trzech Dych nie jest według mnie blogiem. To biznesowe przedsięwzięcie, które prędzej czy później będzie próbować zarabiać na sprzedaży: informacji, raportów z badań itd. Nic w tym złego, ale blog to nie jest. Bardziej próba portalu konsumenckiego
    j.

  4. jongleur

    @boryska
    dzieki za wyjasnienie. Warto pisać, żeby miećTwój komentarz
    pozdrawiam
    j.

  5. Iza - Raport z Win

    Trafna diagnoza. I dziękuję za kilka motywujących słów na temat mojego raczkującego bloga 🙂
    Pozdrawiam.

  6. Pisanewinem.pl

    Rzeczywiście, w pierwszej połowie października sporo było o winach z dyskontu. Pewnie dlatego, że Portugalia Biedronce wychodzi najlepiej i warto (oczywiście tylko moim zdaniem) było o tym wspomnieć. W listopadzie Biedronka raczej nie będzie miała dobrej prasy, wina „na medal” zupełnie mnie nie przekonały, poza jednym cremant zrobionym z rieslinga. Jeśli będę więc tubą, to raczej krzyczącą i protestującą. No, ale tuba to tuba…

  7. jongleur

    Sam decydujesz kim chcesz być.

  8. Łukasz

    Cieszę się, że znów znalazłem się w gronie uznanych.

    Postaram się nie zawieść w przyszłym roku!

    Dziękuję i niewinnie pozdrawiam,
    ŁF

Skomentuj Iza - Raport z Win Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *